عنوان کامل پایان نامه :

 نحوه پوشش اخبار شبکه های سیما با تأکید بر شرایط سیاسی و خصوصاً انتخابات

قسمتی از متن پایان نامه :

انتخابات و وظایف رسانه تلویزیون

رسانه‌ها و خصوصاً رسانه تلویزیون تأثیر مهمی در آگاهی دادن و تشویق مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی دارند. رسانه‌ها می‌توانند در ابعاد مختلفی در این زمینه فعالیت‌ کنند و اثرات حضور مردم در انتخابات را در توسعه و پیشرفت کشور تبلیغ کنند، زیرا این امر یکی از رسالت‌های اصلی ژورنالیزم نیزمی­باشد.

روش‌های مهمی که در هنگام اطلاع‌رسانی برای سمت‌دهی افکار عامه به سوی انتخابات بایستی مد نظر گرفته گردد، به گونه‌ی زیر می باشد:

– رعایت اصل توازن و بی‌طرفی

– دقت و نظارت

– فضاسازی هدف­مند و مثبت (به نفع مردم)

– پوشش گسترده

رسانه‌ها در زمینه جلب مشارکت عمومی در انتخابات و پخش فرهنگ انتخابات از سازمان دهی خوبی برخوردارنیستند، زیرا از آن جایی که در کشور ما تلویزیون تأثیر پررنگی در جلب مشارکت مردم در انتخابات دارد و بایستی مراقب بود که دچار جانب­داری مشخص نشود. رادیو و تلویزیون دولتی هر یک دارای خط مشی مشخص خویش هستند که هر کدام در اشاعه­ی تبلیغات انتخاباتی بر اساس سیاست و خط مشی خویش اقدام می­کنند.

در واقع رسانه‌ها در پوشش خبری، افزایش مشارکت مردمی، پویش سیاسی و نظارت بر سلامت انتخابات، حضوری موثردارند و بخشی از واقعیت جهان رسانه‌ای شده معاصر را بازنمایی می­کنند.(شاکر، 1384: 193- 203)

در کشور ما اگر چه در حال حاضر با حجم در خور توجهی از رسانه های نوشتاری مواحه هستیم، واقعیت این می باشد که بیشترین سهم اثر گذاری متعلق به تلویزیون می باشد. در این بین، تعلق رسانه های فراگیر به حوزه های ملی و حکومتی و بهره گیری آن ها از درآمدهای عمومی و بیت المال، رفتار بی­طرفانه رسانه را در حوزه­­های گوناگون خبری و سیاسی و به­ویژه حوزه­ی انتخابات می­طلبد. مدیران و منتسبان به تلویزیون، برای پرهیز از شائبه جانب­داری از گروه­های مختلف، نباید در محافل تبلیغاتی و انتخاباتی شرکت کنند.
در دوران فعالیت های انتخاباتی که مهم­ترین زمان فعالیت احزاب می باشد، بهره­مندی از رسانه­های عمومی، به ویژه رادیو و تلویزیون، بیش از گذشته اهمیت می­یابد و تلویزیون بایستی بسترساز تجلی این حضور باشد.
تلویزیون می­تواند با ایجاد فضاهای مناظره­ای، طرح مطالبات واقعی مردم، اظهار پرسش­های افکار عمومی، اظهار شفاف دیدگاه­های گروه ها، شخصیت ها و نامزدها، نشان دادن جایگاه و تأثیر آینده منتخبان در زندگی ملموس مردم، ایجاد فرصت­هایی برابر برای اظهار دیدگاه ها و برنامه های نامزدها و احزاب و روش­هایی همانند این، شور و نشاط و تحرک انتخاباتی را در مردم ایجاد کند و البته بایستی قضاوت نهایی درمورد کاندیداها را بر عهده مردم بگذارد.

اندیشمندان ارتباطات عقیده دارند که مطالعه در وسایل ارتباط جمعی می­تواند شامل مطالعه روی پیام دهندگان، پیام، وسایل انتقال پیام، مخاطبین و آثار اجتماعی پیام پایه گذاری گردد؛ زیرا که این مقولات هر یک عناصر تشکیل دهنده نظام ارتباطات هستند. (سایت نور پرتال، 22824)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  • اهداف جزئی:
  • شناخت عناصر خبری به کار رفته شده در پنج شبکه خبری و پنج بازه زمانی ذکر گردیده
  • مقایسه اخبار شبکه های مختلف سیما در اندازه پوشش دهی اخبار انتخابات
  • وجود یا عدم وجود تفاوت معنادار در اخبار انتخابات مجلس سال 90 در شبکه های مورد مطالعه و در دوره زمانی مورد مطالعه
  • شناخت ارزش­های خبری غالب در اخبار پخش شده
  • شناخت منابع خبری بهره گیری شده در اخبار تحت مطالعه
  • شناخت اندازه مصاحبه، خبر و گزارش پخش شده در اخبار شبکه های 1، 2، 3، تهران و شبکه خبربه ترتیب در ساعات پخش 19، 20:30، 22، 23 و 13
  • شناخت اندازه اخبار پوششی معطوف به شهرستان ها و فعالیت های انتخاباتی در شهرستان ها
  • شناخت بی طرفی پوشش اخبار در خصوص جبهه­ها و احزاب
  • شناخت متنوع­تر بودن یا نبودن اخبار واحد مرکزی خبر نسبت به باشگاه خبرنگاران جوان

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید