عنوان کامل پایان نامه :

 نحوه پوشش اخبار شبکه های سیما با تأکید بر شرایط سیاسی و خصوصاً انتخابات

قسمتی از متن پایان نامه :

بخش اول: تاریخچه موضوع:

1-1-2- اختراع تلویزیون در دنیا و شروع کار آن در ایران:

تکنولوژی همیشه تأثیر حیاتی در پیشرفت تلویزیون به عنوان یک رسانه قدرتمند داشته می باشد. مخترعین و مکتشفین بسیاری از سرتاسر جهان در پیشرفت این رسانه سهیم هستند.تا دهه 1870 ترکیبی از تلفن، ضبط صوت و پیشرفت­های وسیع عکاسی پایه­ی این علاقه به دگرگونی تصاویر شنیداری و دیداری همزمان قرار گرفت.

در سال 1884 پاول نیپکو- مخترع آلمانی- یک صفحه حلزونی اختراع نمود که تصاویر را نمایش می­داد. او به وسیله تعویض سریع تصویر به تصور حرکت و انتقال آن از طریق مدارهای الکتریکی از یک فرستنده به گیرنده دست پیدا نمود.

در سال 1926 یک مخترع اسکاتلندی با نام “جان لوجی” وسیله ای اختراع نمود که این سیستم اساس اولین پخش تلویزیونی منظم از بنگاه سخن پراکنی انگلستان گردید.

فکر راه اندازی تلویزیون در ایران، به سال 1335 برمی گردد. نخستین بار در سال 1335 فردی به نام کازرونی، پیشنهاد تأسیس تلویزیون را داد که رد گردید. در سال 1337، مجلس وقت قانونی تصویب نمود که دولت با نظارت وزارت پست و تلگراف، می تواند فرستنده هایی در تهران نصب کند که این فرستنده ها در 11 مهرماه 1337 در ساعت 17 عصرافتتاح و تلویزیون در ایران تأسیس گردید. (کیا، 1378: 230و231)

 

بخش دوم:

انتخابات و وظایف رسانه تلویزیون

رسانه‌ها و خصوصاً رسانه تلویزیون تأثیر مهمی در آگاهی دادن و تشویق مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی دارند. رسانه‌ها می‌توانند در ابعاد مختلفی در این زمینه فعالیت‌ کنند و اثرات حضور مردم در انتخابات را در توسعه و پیشرفت کشور تبلیغ کنند، زیرا این امر یکی از رسالت‌های اصلی ژورنالیزم نیزمی­باشد.

روش‌های مهمی که در هنگام اطلاع‌رسانی برای سمت‌دهی افکار عامه به سوی انتخابات بایستی مد نظر گرفته گردد، به گونه‌ی زیر می باشد:

– رعایت اصل توازن و بی‌طرفی

– دقت و نظارت

– فضاسازی هدف­مند و مثبت (به نفع مردم)

– پوشش گسترده

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  • اهداف جزئی:
  • شناخت عناصر خبری به کار رفته شده در پنج شبکه خبری و پنج بازه زمانی ذکر گردیده
  • مقایسه اخبار شبکه های مختلف سیما در اندازه پوشش دهی اخبار انتخابات
  • وجود یا عدم وجود تفاوت معنادار در اخبار انتخابات مجلس سال 90 در شبکه های مورد مطالعه و در دوره زمانی مورد مطالعه
  • شناخت ارزش­های خبری غالب در اخبار پخش شده
  • شناخت منابع خبری بهره گیری شده در اخبار تحت مطالعه
  • شناخت اندازه مصاحبه، خبر و گزارش پخش شده در اخبار شبکه های 1، 2، 3، تهران و شبکه خبربه ترتیب در ساعات پخش 19، 20:30، 22، 23 و 13
  • شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

  • شناخت اندازه اخبار پوششی معطوف به شهرستان ها و فعالیت های انتخاباتی در شهرستان ها
  • شناخت بی طرفی پوشش اخبار در خصوص جبهه­ها و احزاب
  • شناخت متنوع­تر بودن یا نبودن اخبار واحد مرکزی خبر نسبت به باشگاه خبرنگاران جوان